KOŁO PRZYGOTOWUJĄCE DO EGZAMINU GIMNAZJALNEGO Z PRZEDMIOTÓW HUMANISTYCZNYCH
W ramach IV edycji Szkoły Równych Szans działa koło mające pomóc uczniom przygotować się do egzaminu gimnazjalnego z przedmiotów humanistycznych. Zajęcia prowadzą nauczyciele języka polskiego i historii: Agnieszka Cieślakowska, Elżbieta Rytko, Dorota Stępień, Barbara Wojtasik, Grażyna Kręcisz i Bożena Kutera. Uczestniczą w nich zainteresowani uczniowie klas
trzecich i nie tylko, którzy chcą uzupełnić braki lub rozwijać posiadaną wiedzę – średnio w poszczególnych zajęciach bierze udział 15-20 uczniów.
Celem głównym zajęć z języka polskiego i historii jest przygotowanie uczniów do egzaminu gimnazjalnego poprzez kształcenie umiejętności określonych w standardach wymagań: czytania i odbioru tekstów kultury, tworzenia własnego tekstu, a także umiejętności w zakresie chronologii historycznej, analizy i interpretacji oraz narracji historycznej.
Cele szczegółowe:
– powtórzenie i usystematyzowanie wiedzy z zakresu teorii i historii literatury;
– kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem, wytrwałości i koncentracji w czasie pracy z tekstem, umiejętności wyszukiwania konkretnych treści, analizowania oraz syntezy, wnioskowania;
– rozwijanie umiejętności argumentowania swoich wypowiedzi, redagowania dłuższych i krótszych form wypowiedzi uczniowskiej oraz pism użytkowych;
– przypomnienie sylwetek niektórych twórców oraz wiadomości na temat epok literackich;
– przypomnienie problematyki wybranych lektur;
– dostrzeganie w odczytywanych tekstach środków wyrazu i określanie ich funkcji;
– dostrzeganie i analiza kontekstów niezbędnych do interpretacji tekstów kultury;
– budowanie wypowiedzi poprawnych pod względem językowym i stylistycznym;
– tworzenie tekstów na zadany temat, spójnych pod względem logicznym i składniowym;
– analizowanie, porównywanie, porządkowanie informacji zawartych w tekstach kultury;
– formułowanie problemów, podawanie sposobów ich rozwiązania, wyciąganie wniosków;
– zapoznanie z organizacją egzaminu zewnętrznego;
– poznanie zasad prawidłowej komunikacji;
– nabycie umiejętności uczestniczenia w dyskusjach;
– wskazywanie środków stylistycznych i określanie ich funkcji w utworze literackim;
– nabycie umiejętności scharakteryzowania arcydzieła kultury narodowej w dziedzinie literatury, malarstwa, rzeźby i architektury;
– kształcenie sprawności mówienia, słuchania, czytania i pisania;
– rozwijanie kompetencji i zainteresowań czytelniczych uczniów;
– rozwijanie i pogłębianie zainteresowań przeszłością, zachodzącymi w niej procesami i wydarzeniami;
– ćwiczenie umiejętności określania wieków;
– dostrzeganie związków przyczynowo – skutkowych;
– powtórzenie, usystematyzowanie wiedzy z zakresu nauczania historii Polski i powszechnej od czasów najdawniejszych do zakończenia I wojny światowej;
– doskonalenie umiejętności interpretacji tekstów źródłowych, tablic genealogicznych, tabel, wykresów, schematów;
– ćwiczenie umiejętności posługiwania się mapą historyczną;
– nabywanie umiejętności hierarchizowania wydarzeń historycznych;
– utrwalanie podstawowej terminologii niezbędnej do rozumienia procesu historycznego;
– rozwiązywanie różnego rodzaju testów historycznych.
{gallery}images/pg1/Szkola Rownych Szans/IV edycja/zaj przygotowujace do egzaminu{/gallery}