22 Marca Światowy Dzień Wody Ustanowiony przez ONZ
Już po raz drugi obchodzimy w naszej szkole Światowy Dzień Wody z PAH. Cała społeczność szkolna i przedszkolna włączyła się w Obchody tego Święta. Podczas zajęć lekcyjnych uczestnicy dowiedzieli się o globalnych wyzwaniach związanych z brakiem wody oraz o kryzysie wodnym na świecie. Społeczność szkolna podążała ścieżką wirtualnej wody. Uczniowie dowiedzieli się, że woda, z której korzystają, nie znajduje się tylko w kranie prysznica, czy umywalki. Większość wody w naszym otoczeniu jest niewidoczna. Potrzeba jej do produkcji wszystkich rzeczy, takich jak jedzenie, ubrania czy elektronika. Taką wodę wykorzystywaną do upraw roślin, hodowli zwierząt czy prowadzenia fabryk nazywamy WIRTUALNĄ WODĄ. Pozyskuje się ją z różnych części świata, w zależności od tego, na terytorium jakiego państwa powstaje używany przez nas produkt. Uczniowie dowiedzieli się, że korzystając ze swojego laptopa, ubierając spodnie czy jedząc czekoladę, warto zdawać sobie sprawę, że woda wykorzystana do ich produkcji najczęściej pochodzi z zagranicy — bardzo często z miejsc, do których dostęp do wody nie jest tak powszechny, jak u nas. Uczniowie klasy 6a na godzinie wychowawczej obejrzeli animację PAH „ Woda nie tylko w kranie”. Dowiedzieli się, że na wyprodukowanie tabliczki czekolady pochłania 1700 litrów wody, para dżinsów -7600 litrów wody, a komputer 26720 litrów. Uczestnicy zajęć dokonywali obliczeń dotyczących ilości wody, którą „zjadają” podczas śniadania.
Następnie obejrzeli animację „ Oszczędzanie wody to za mało”oraz krótki film „ Będę jak koliber”. W trakcie dyskusji uczniowie zwrócili uwagę na to, że chociaż może się wydawać, że jedna osoba nic nie zmieni, to nie oznacza to, że mamy nic nie robić. Zgodnie stwierdzili, że konieczna jest współpraca i solidarność globalna, aby zaradzić wpływom klimatu przekraczającym granice państw.
Uczestnicy zgodzili się z tym, że wodę możemy oszczędzać stosując powyższe zasady:
1. Sprawdzaj, gdzie i w jakich okolicznościach zostały wyprodukowane rzeczy, które kupujesz
2.Wybieraj jedzenie, ubranie i transport, które zużywają mniej wody
3.Pij wodę z kranu zamiast wody butelkowanej
4.Oszczędzaj energię
5.Głosuj i podpisuj petycje
6.Wspieraj organizacje, które zapewniają dostęp do wody w krajach, gdzie jej brakuje
7.Ogranicz konsumpcję, kupuj według zasad 6R:
Przemyśl, Odmawiaj, Ograniczaj, Używaj wielokrotnie, Odzyskuj, naprawiaj
Pamiętaj, że każda kartka papieru to 10 litrów wody!!!
Obchody uwieńczyło wspólne zaprojektowanie gazetki na holu szkoły: Ile wody jest w Twoim pokoju?
Koordynatorem Obchodów Światowego Dnia Wody była Pani Iwona Bitner
Oszczędzanie wody to za mało – animacja edukacyjna | PAH – YouTube